UPPSALAPAKETET – Så ska Uppsala möta framtiden
Uppsalapaketet är en satsning i mångmiljardklassen, bestående av tre huvuddelar: två nya tågspår mellan Uppsala och Stockholm, en ny tågstation i Bergsbrunna, och spårvägslinjer samt fler bostadsområden i södra och sydöstra Uppsala.
Satsningen är ett samverkansprojekt mellan kommunen, staten och regionen där kommunen investerar i stadens infrastruktur, bostäder och de nya stadsdelarna, staten i järnvägen och regionen i kollektivtrafiken.
– Anledningen till att det är ett samverkansprojekt mellan kommunen, staten och regionen är att dels behövs alla tre delarna och dels får man mycket mer för pengarna om man samverkar, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör i Uppsala, och fortsätter:
– Genom att man samlar utvecklingen i ett stort projekt kan man också ställa helt andra krav och på så sätt är paketet lika mycket ett hållbarhetsprojekt som ett byggprojekt, som dessutom ska pågå under trettio år, och det krävs faktiskt den typen av perspektiv för att nå verklig hållbarhet.
I en mindre kommun har den här typen av satsningar oftast syftet att locka människor och företag att flytta dit och etablera sig, men i Uppsala handlar det snarare om att möta en efterfrågan som redan finns. Uppsala har idag och har historiskt haft ett starkt näringsliv som vuxit fram organiskt, bland annat tack vare stadens två universitetet, men från kommunens håll gäller det att möta efterfrågan från näringslivet för att inte riskera att tappa gentemot den globala konkurrensen som Uppsalas kunskapsintensiva kluster av verksamheter utsätts för.
– Vi behöver visa att vi har en planering för bostäder, kollektivtrafik, skolor, och så vidare som håller över tid, att det finns rätt miljöer för tillväxt för de här verksamheterna, och Uppsalapaketet är en stor del av det, säger Christian Blomberg.
TVÅ NYA JÄRNVÄGSSPÅR OCH EN SPÅRVÄG
Ostkustbanan löper som en pulsåder för resenärer och godstrafik till och från mellersta och norra Sverige, men sträckan mellan Uppsala och Stockholm är en flaskhals som medför betydligt lägre nytta både för redan genomförda och för planerade investeringar i transportinfrastruktur norr om Uppsala. Därför ska Ostkustbanan utökas med två nya spår hela vägen från Uppsala till Stockholms länsgräns för att ge tågtrafiken ökad tillgänglighet och ökad kapacitet. Detta ger i sin tur helt andra förutsättningar för bostadsbyggande och stadsutveckling i Uppsala.
– En vanlig missuppfattning är att Uppsala vill vara en sovstad för Stockholm, men det är tvärtom. Vi vill att arbetsmarknaden ska växa i Uppsala, men då är ju de täta kommunikationerna till Stockholm A och O. Om tågpendlingen funkar, om det tar max en halvtimme att ta sig från Uppsala till Stockholm, då är det ju fullt möjligt att bo i den ena staden och jobba i den andra och då är det ju också fullt möjligt att lägga ett huvudkontor i Uppsala till ett mycket bättre pris än vad det skulle kosta i Stockholm, säger kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S).
I samband med de nya tågspåren måste också Uppsala Centralstation utvecklas, och för att tillgodose transportbehoven till och från den planerade stadsutvecklingen i södra Uppsala ska en ny tågstation byggas i Bergsbrunna – Uppsala Södra.
År 2029 ska Uppsala Södra stå färdig, och då ska också den nya spårvägen som kopplar samman de södra och sydöstra stadsdelarna med Uppsalas innerstad rulla.
– När vi utvecklar Uppsala ska vi göra det smart. Det ska vara enkelt att resa kollektivt och vi ska göra vad vi kan för att stadens gator inte ska korka igen av bilar. Där kommer spårvägen in. Nu är nästa steg att söka medfinansiering från Trafikverket. Får vi de pengarna så är det spårväg som gäller, säger Erik Pelling.
33 000 NYA BOSTÄDER I SÖDRA OCH SYDÖSTRA UPPSALA
Spårvägen planeras gå från nya tågstationen Uppsala Södra i Bergsbrunna till Uppsala Centralstation. Söder om Bergsbrunna ska sju nya stadsdelar växa fram i under de kommande trettio åren.
– Den nuvarande översiktsplanen sträcker sig till 2050, och det är svårt att tänka så mycket längre än så. Efter det blir det mest fantasier. Men fram tills dess kan man göra ganska konkreta och välgrundade gissningar om hur utvecklingen kommer se ut, och Uppsalapaketet är utformat för att möta denna utveckling, säger Erik Pelling.
I de nya stadsdelarna ska 21 500 av de totalt 33 000 bostäderna byggas – resten byggs väster om Fyrisån i Gottsunda-Ultuna – och kring dessa allt som hör en komplett stadsdel till.
– Utöver bostäder, arbetsplatser och kollektivtrafik är det ju en massa annat som följer med också, parker, idrottsinfrastruktur, friluftsområden, med mera, och den här planeringen pågår ju parallellt. Det är ju ett samhälle vi ska bygga, och vi ska fortsätta dra nytta av de konkurrensfördelar vi har i Sverige, som att vi har mycket grönska, det är inte för tätt mellan husen, det är en trygg stadsmiljö, och så vidare, och det är ju det här vi ska fortsätta skapa i Uppsala, säger Erik Pelling.