Norrbotten – Ett skyltfönster mot världen
Norra Sverige står inför en aldrig tidigare skådad investeringsboom. Marknaden driver investeringarna som möts med nödvändiga nationella investeringar kring främst infrastruktur. Denna del av Sverige utvecklas till världens skyltfönster där vi nu går mot det moderna fossilfria industrisamhället.
2019 påbörjade Norrbottens Handelskammare en sammanställning över pågående och kommande investeringar i länet på 300 miljarder.
– Vid den tidpunkten såg vi ingen annan region i Sverige som kom upp i samma summa. Det har senare ytterligare utvecklats, med bland annat LKAB, Hybrit och H2 Green Steel, med fossilfri malm- och stålframställning och med det hamnar vi på drygt 700 miljarder, berättar Linda Nilsson, vd för Norrbottens Handelskammare.
De stora investeringarna i Norrbotniabanan, Malmporten, Markbygden, LKAB, Hybrit samt Northvolt och andra satsningar drar också till sig ytterligare etableringar och investeringar. Och att det händer just i Norrbotten är inte Linda Nilsson förvånad över:
– Just nu är vi ett skyltfönster mot övriga världen, med industri 4.0, omställningen till hållbar industri. Vi sitter på Europas skattkista här, med skog, malm och stål samt vår gröna energi. Vi har lång erfarenhet och har ett universitet som driver kunskapsutvecklingen inom dessa områden.
Den gröna energin är det centrala, fortsätter hon:
– Facebooketableringen var startskottet. De var tidigt ute med grön energi när de startade 2012. Hittills har de investerat ungefär 10 miljarder och bygger nu den tredje serverhallen. Ett annat exempel är Polarbröd som har investerat i egna vindkraftverk.
90 PROCENT AV ALL JÄRNMALM som produceras i Europa kommer från Norrbotten, därför är Norrbotten så oerhört viktigt, förklarar Linda Nilsson:
– Infrastrukturen är som vårt blodomlopp och vi har en infarkt i den. Norrbotniabanan är ett jättestort projekt som är absolut nödvändigt för hela Sverige och hela Europa för att vårt näringsliv ska kunna vara konkurrenskraftigt, effektivt och hållbart imorgon och om 30 år. Att det satsas stort beror på att det är marknaden och konsumenterna som driver på och ställer kraven på hållbara transportlösningar. Det är mycket glädjande.
Och det gäller alla de enorma investeringar som nu görs i Norrbotten, fortsätter hon:
– Det handlar inte om några politiska ställningstaganden, som på 1970 talet. Det är marknaden som driver den hållbara gröna omställningen med stöd av forskning och innovation. Samma sak med besöksnäringen, som numera omsätter åtta miljarder och har blivit en ny basindustri.
Minsta gemensamma nämnare för investeringarna är hållbarhet. Men till detta kommer också produktivitet. I värdekedjan av effektiva och hållbara lösningar är både transporter och investeringar mycket viktiga, inte minst hamnarnas investeringar som kommer att öka volymerna drastiskt.
– Det ställs också krav från konsumenterna, framför allt från de yngre. De har en helt annan syn utifrån hållbarhetsperspektivet och kräver en hållbar värdekedja. , tillägger Linda Nilsson. Handelskammaren har arbetat hårt för att väcka medvetenheten om vikten av ett bättre flöde från Norrbotten och söderut.
– Malmbanan är Norrbottens Suezkanal, vi är helt beroende av dubbelspår. Vi har i flera år samarbetat med Bryssel och vi vet att EU ser Norrbotten och norra Sverige som en angelägenhet för hela Europa. Det innebär också att vi har möjlighet att få finansieringsstöd från EU men då måste regeringen agera. Nu förlänger EU ScanMed korridoren mot Luleå, Narvik och Uleåborg och det är oerhört betydelsefullt för att knyta an mot det övriga Europeiska transportnätverket.
KOPPLAT TILL INVESTERINGARNA spelar också Luleå Tekniska Universitet och inkubatorn Arctic Business en viktig roll. Universitet har örat mot marken och inkubatorn – den sjunde bästa i världen – realiserar innovationer från universitet till att bli verkliga varor och tjänster.
– Vi har dessutom Esrange, som ligger i framkant gällande forskning och utveckling kopplade till rymden med framtidens effektiva satelliter, allt kopplat till den hållbara omställningen, avslutar Linda Nilsson.