Umeå – norra Sveriges främsta logistiknod
Med det viktiga östvästliga stråket och stora satsningar på infrastruktur är Umeå ett självklart logistiskt nav. Den nya märkesplattformen Northern Access samlar alla logistikerbjudanden för att attrahera nya etableringar.
– Vi har utvecklat infrastrukturen under många år, även i samverkan med andra kommuner. Det skiljer ut oss från andra kuststäder i norra Sverige att vi har en stark koppling mot Finland och Vasa samt Norge och Mo i Rana/Mosjöen, det östvästliga stråket som får allt större betydelse, säger Isabella Forsgren som är infrastrukturstrateg i Umeå.
Nu fortsätter utbyggnaden av den viktiga Norrbotniabanan.
– Här har vi verkligen varit på tå från kommunens sida för att ta tillvara de nyttorna, säger Isabella och berättar att det nu byggs en järnvägsterminal på Dåva som avslutar den första etappen av Norrbotniabanan. Dessutom satsar man kraftigt på att utveckla verksamhetsområdet Dåva och planlägger 600 hektar verksamhetsmark.
Redan idag finns det cirka tio företag inom energi och återvinning på området och kommunen ser stora möjligheter till fortsatt utveckling, säger Isabella:
– Vi vill ta vara på hela den goda spiralen som pågår i norra Sverige med den gröna industrialiseringen och arbetar ständigt för att förbättra förutsättningarna för vårt näringsliv. Visionen för Dåva är att det ska bli ett världsledande centrum för grön innovation, med effektiva gröna transporter.
Den gröna omställningen omfattar förstås även Umeå hamn, som är en av de största hamnarna i norra Skandinavien och har ett strategiskt viktigt läge vid den kortaste vägen mellan Sverige och Finland. Här investerar kommunen cirka 1,4 miljarder för att utveckla framtidens hamn, en klimatneutral nod som samlar alla transportslag och stärker regionens näringsliv och det östvästliga ytterligare.
– Idag har hamnen en godshantering på cirka 2,5 miljoner ton gods över kaj, men vi tror att de volymerna kommer att fördubblas till 2040, avslutar Isabella Forsgren.