Jakten på den stora etableringen
– Tre kommuner i samverkan kring attraktiva Torsboda
Torsboda Industrial Park i Timrå kommun är en av Europas allra bästa siter för en större elintensiv industri. Nu samarbetar Timrå, Sundsvall och Härnösands kommun för att landa en stor etablering till industriområdet.
När Volvo Cars och Northvolt skulle välja plats för sin gemensamma batterifabrik stod slutstriden mellan Torsboda och Göteborg. Till slut landade valet på Göteborg, Volvos hemstad. För projektet Samverkan Torsboda Industrial Park (STIP) kunde beslutet ha varit nedslående. Men det blev precis tvärtom.
− Vi konkurrerade med många platser, både i Sverige och utomlands. Att vi var med ända till slutet är ett kvitto på att vi har ett riktigt bra och konkurrenskraftigt erbjudande. Vi fick ännu större självförtroende och frågan är inte OM vi får en etablering utan NÄR, säger Pernilla Berg, t.f. tillväxtchef Sundsvalls kommun. Torsboda har i stort sett alla fördelar en site av det här slaget behöver. Här finns ett stort markområde på 150 hektar, det ligger alldeles intill E4, fem minuter från flygplats, med tre djuphamnar och järnväg i närheten och ett universitet i Sundsvall.
Men framför allt finns det el. Mycket el, grön el och billig el. Torsboda kan leverera 450 MW och ligger i elområde 2, där priserna de senaste åren legat bland de lägsta i hela Europa. Torsboda ligger geografiskt i Timrå kommun, men en etablering kommer att påverka hela regionen. STIP är också ett gemensamt projekt mellan Härnösand, Sundsvall och Timrå.
− Det är självklart för oss att samverka. Sundsvall och Härnösand ligger inom 20–25 minuters pendlingsavstånd och de människor vi räknar med ska flytta hit kommer att bosätta sig i alla våra tre kommuner och även längre bort. Vid en sådan här stor etablering spelar kommungränserna ingen roll, säger Annelie Axelsson, tillväxtchef Timrå kommun.
Hur många nya invånare det handlar om beror på hur stor etableringen blir. Samverkanskommunerna har i tre olika scenarier räknat på mellan 2 000 och 5 000 anställda på siten. Som mest skulle det kunna ge drygt 13 000 nya invånare till regionen. En etablering skulle också ge många följdeffekter. Erfarenheten visar att en ny, stor industri leder till flera mindre etableringar, till exempel underleverantörer och logistikföretag. Många nya invånare innebär också att handel, service och offentlig sektor behöver växa.
− Prognoserna från till exempel SCB har de senaste åren varit dystra och pekat på ett minskat invånarantal i vår region. Så man kan säga att vi nu går från en sorts krishantering till det omvända. Men det kräver minst lika mycket arbete och energi, säger Uno Jonsson, tillväxtchef Härnösands kommun.
Det gäller att ligga före i planeringen, framför allt när det gäller bostäder, men också industrimark, skolor och förskolor, infrastruktur, kompetensförsörjning och mycket annat.
– Organisationerna är påställda och arbetar intensivt med det här. Det gäller också att samhället vet att det här är en positiv satsning som kan ge mycket tillbaka. Min känsla är att det finns en bred hoppfullhet och att även ”folk ute
i stugorna” är engagerade och nyfikna på vad som händer framöver, säger Annelie Axelsson.
Just nu pågår dialoger med ett flertal intressenter från olika länder. Med tanke på att den globala strategin är att fordonsflottan ska elektrifieras på kort tid är batteriindustrin allra hetast just nu. Men Torsboda lämpar sig även för andra typer av energiintensiva och storskaliga industrier.
− Det är inom det segmentet som förfrågningarna finns och med tanke på Torsbodas stora fördelar tror vi att vi har ett beslut om en etablering inom en relativt snar framtid säger Uno Jonsson.
Text: Robin Widing