Nyetableringsboom i Habo kommun
Nyligen kom Svenskt Näringslivs ranking som visade att Habo kommun ligger på plats två i länet när företagarna själva rankar företagsklimatet. Det är ett tapp mot föregående år då Habo låg som nummer ett i länet, men kommunstyrelsens ordförande Susanne Wahlström (M) och näringslivsansvarig Monika Raske är överens om att det sporrar kommunen till att kavla upp ärmarna och göra ännu bättre ifrån sig.
Mycket är på gång i Habo, framförallt på det nya området Kärnekulla. Här har flera nyetableringar skett.
– Efter sommaren har inte mindre än fyra företag slagit upp portarna: dels Nybergs bil med inriktningen mot begagnade bilar, men också de tre restaurangerna Ciro, Noc och Brooklyn Burger som tillsammans serverar pizza, pasta, sushi och hamburgare, berättar Monika Raske.
Sedan tidigare finns på området Willys, gymkedjan STC, Shelfless och Mötesplats Kärnekulla som är ett co-working space. Lite längre bort på området har kommunen etablerat verksamheter och till höstterminen öppnade både skola och förskola. Framåt jul förväntas den nya sporthallen med cirka 1 000 läktarplatser vara klar vilket inte minst många föreningar ser mycket fram emot.
– Precis som näringslivet är föreningslivet starkt i Habo och utgör den breda grunden i framförallt barn och ungas fritidsverksamhet, säger Monika.
PLATSVARUMÄRKET HABO
För att stärka varumärket Habo arbetar kommunen just nu med platsvarumärket Habo, det vill säga de associationer och uppfattningar som finns om själva platsen Habo, övriga tätorter och dess omgivningar. Syftet är att strategiskt kunna arbeta med att attrahera människor, besökare och investeringar hit.
– För att göra det måste vi veta vad som är bra idag och vad som kan bli bättre. Om vi kan vara – och tillsammans dessutom kommunicera – att vi är en attraktiv plats leder det till att handeln och besöksnäringen får fler kunder och mer intäkter, näringslivet får enklare att anställa och kommunen får ett ökat skatteunderlag när fler vill bo eller jobba på platsen, säger Monika.
Under hösten kommer två olika workshoppar att genomföras. En av dessa kommer att göras ihop med ungdomar, som är platsens framtid.
– Vi tror också att om ungdomarna trivs, då trivs även deras föräldrar. Den andra workshoppen kommer att hållas med näringslivet och politiker för att mejsla fram vad som kännetecknar platsen idag och om det är något av det vi kan använda för att strategiskt arbeta med att locka fler människor hit, i form av besökare, arbetstagare och investerare, avslutar Monika, och tillägger:
– Varmt välkommen till Habo – den hållbara kommunen för hela livet!