Umeå knutpunkten i norra Sverige
Med Norrbotniabanans utbyggnad upp till Luleå stärks Umeås position som logistiskt nav men också förutsättningarna för hela regionen att utvecklas. De mellanstora orterna i stråket mellan Umeå och Skellefteå står även de inför en mycket intressant resa. Det säger Isabella Forsgren, infrastrukturstrateg på Inab, Infrastruktur i Umeå AB.
Just nu pågår bygget av första etappen av Norrbotniabanans fortsättning till Luleå, sträckningen mellan Umeå och Dåva företagspark. Samtidigt bygger Inab också en järnvägsterminal på Dåva. Både järnväg och terminal ska stå klart 2024.
– Terminalen ska naturligtvis serva de företag som finns inom företagsparken idag, säger Isabella Forsgren, men kommunen har också stora planer på att utveckla företagsparken så att det kan bli ett nationellt centrum för företag inom energi- och återvinningsbranschen och där fyller terminalen en central funktion. I anslutning till Norrbotniabanan planerar kommunen också för ett resecentrum i Sävar.
Sävar ligger en bit norr om företagsparken och omfattas av etapp två av Norrbotniabanan. Det är en ort med stor utvecklingspotential och som kommer att få ett resecentrum i ett väldigt bra läge, säger Isabella Forsgren:
– Med bland andra Universiteten och Universitets-sjukhuset kan Umeå erbjuda en bred och snabbt växande arbetsmarknad och kompetensförsörjning. Med de arbetskraftsbehov som kommer att uppstå i bland annat Skellefteå kompletterar städerna varandra väldigt bra. Vi tror att de mellanstora orterna mellan Umeå och Skellefteå kommer att få en större betydelse för utvecklingen i regionen. Kommunen har just färdigställt en fördjupad översiktsplan för Sävar som inrymmer områden för verksamheter och 6000 nya boende på orten.
Umeå kommun har alltså höga ambitioner när det gäller kompletterande arbetsmarknad och utvidgade arbetsmarknadsregioner, något som behövs med tanke på att det kommer att behövas mer arbetskraft i norra Sverige.
– För att kunna attrahera familjer att flytta hit krävs ju att man kan erbjuda utbildning och spännande jobb för alla parter i familjen. Det är jätteviktigt med Norrbotniabanan och resecentra i bra lägen. Vi ser fram emot att Norrbotniabanan fullföljs i sin helhet så fort som möjligt så att vi kan tillgodogöra oss de här nyttorna, avslutar Isabella Forsgren.
Med EU-status som Comprehensive Port, spelar Umeå hamn en viktig roll både regionalt och internationellt. Med stora investeringar stärker hamnen sin position i EU:s nätverk och som regionens av EU utpekade hamn.
Umeå har länge arbetat i samverkan med kommunerna i stråket och regionen för att utveckla E12-stråket, den östvästliga sträckningen från norska Mo i Rana genom Umeå och vidare till Vasa och Helsingfors. Antalet resenärer mellan Umeå och Vasa ökar kontinuerligt och godsflödena och godsvolymerna ökar stadigt. I slutet av juni invigs den nya miljövänliga färjan Aurora Botnia. Aurora Botnia kommer att erbjuda betydligt bättre kapacitet och funktion för gods och kommer att stärka kopplingen med fler turer jämfört idag.
– Det här är en stor satsning som pågått i många år och den kommer att innebära mycket för regionens fortsatta utveckling, säger Isabella Forsgren.
Detta ställer också krav på hamninfrastrukturen, både för att möta morgondagens behov med större och mer djupgående fartyg men också för att hantera den stabilt ökande volymen av containers och andra godstyper. Umeå Hamn AB investerar därför ca 1,4 miljarder för att förbättra och utveckla hamnen fram till 2026.
Investeringarna som görs kommer att främja hela regionens näringsliv.
Umeå hamn har ett stort upptagnings-område och en central betydelse för regionens. Region Västerbotten har därför prioriterat medel till vissa investeringar som görs i hamnen, berättar Isabella Forsgren:
– Investeringarna som görs kommer att främja hela regionens näringsliv. Det är oerhört spännande att vi gör så här stora satsningar.
Inab jobbar ständigt för att ta fram attraktiva och konkurrenskraftiga transportlösningar för näringslivet i regionen. Arbetet handlar om att bidra till omställningen till miljövänliga och fossilfria transporter.
– Det är jätteviktigt, och de här investeringarna är ett led i det. Där vill vi ligga i framkant. Vinsten kommer längre fram men samhällsnyttan kan vi snabbt se effekterna av, avslutar Isabella Forsgren.
FAKTA
INAB
- Inab, Infrastruktur i Umeå AB, är ett kommunalt bolag med uppdrag att marknadsföra och lyfta Umeå som ett logistiskt nav.
- Inab jobbar strategiskt med och är samordnare för järnvägs– och sjöfartsfrågor.
- Företräder kommunen i kontakter med myndigheter på regional, nationell och europeisk nivå.
- Bolaget har bland annat byggt, äger och driver resecentrum i Hörnefors, Umeå Östra och Umeå C. Inab tillhandahåller också projektorganisationen för den stora utbyggnaden av Umeå hamn.