Ventilation högt upp på agendan
Med en omsättning som har ökat med 12 procent organiskt per år sedan 2005, och en växande marknad, ser framtiden ljus ut för IV Produkt. Men för Mattias Sjöberg, som är vd i företaget, är det inte bara framgång som räknas. Han har också ett djupt engagemang när det kommer till hållbarhet, något som genomsyrar hela verksamheten.
Bra luft är något av det viktigaste vi har, och ett bra inomhusklimat är lika viktigt som ett bra utomhusklimat. Men ventilation har under lång tid inte varit ett tillräckligt prioriterat område, säger Mattias Sjöberg:
– Vår affärsidé har sedan 1991 varit att utveckla, tillverka och sälja miljö- och energieffektiva luftbehandlingsaggregat. Vi var väldigt tidigt ute med innovativa energibesparande produkter, och har utvecklat värmeåtervinnare, kylaggregat och värmepumpar sedan mitten av 1970-talet. Nu ser vi att vår affärsidé blir mer aktuell för varje dag som går. 1991 var det inte många som lyssnade på oss, men idag ser det helt annorlunda ut.
Idag är IV Produkt etablerade i norra Europa. I vissa länder har man dotterbolag och i andra länder jobbar man tillsammans med partners.
– Vårt fokus är att vara bäst i fläktrummet, säger Mattias Sjöberg. Vi har genom åren tillverkat flera produkter inom ventilation men det är lättare att bli bäst om man fokuserar. Vårt sortiment för luftbehandlingsaggregat är mycket brett och bland annat kylaggregat, värmepumpar och cloud-styrning kan integreras i aggregaten. Vi tar hand om luften i alla typer av byggnader som är större än en villa, såsom köpcentra, skolor, sjukhus, hotell, produktionslokaler och flerbostadshus.
Själv har Mattias Sjöberg jobbat i företaget i 26 år, först 15 år inom försäljning och därefter elva år som vd.
– Min far och jag köpte bolaget tillsammans 2005 och fem år senare tog jag över vd-posten.
Sedan 15 år tillbaka har tillväxten ökat organiskt med 12 procent per år. IV Produkt har vuxit snabbare än marknaden och företaget har investerat stort och byggt ut flera gånger från 2008 till 2020. Den senaste investeringen gjorde de när coronapandemin startade. 2019 nåddes ett mål på 1 miljard i omsättning och då sattes ett nytt mål på 2 miljarder 2026. Målet satte de 2019, och trots pandemin vågade de genomföra det de hade startat. Fabriken är nu byggd för att klara 2 miljarder i omsättning.
– Timingen för investeringen visade sig vara perfekt då vi nu ser en kraftig tillväxt, och en generellt stark efterfrågan i hela ventilationsbranschen. I årtionden har vi pratat om energibesparing och hur viktigt ett bra inomhusklimat är. Vi har utbildningar och utvecklingsprogram, både för egen personal och för kunder. Nu börjar marknaden komma i kapp. Även under pandemiåret ökade vår omsättning. Pandemin har fått allt fler att förstå hur viktigt det är med en god ventilation, vilket tydligt uppmärksammas av medierna både i Sverige och internationellt, och nu är det många som vill komma på utbildningar och kurser igen, säger Mattias Sjöberg.
IV Produkt har satsat mycket pengar på forskning och utveckling. I fabriken finns ett toppmodernt laboratorium där innovatörerna kan skapa sommar- och vinterklimat. Här arbetar ett 40-tal anställda med att testa produkterna.
– Vi har den senaste tekniken och de bästa maskinerna och vi har många olika utvecklingsprojekt på gång samtidigt.
Alla produkter är certifierade enligt Eurovent, och att jobba med hållbarhet är en självklarhet för IV Produkt:
– Vi var så tidiga med det här, så hållbarheten sitter i vårt DNA. Idag används ordet väldigt mycket men vi var hållbara redan innan det pratades om det.
Historiskt har det investerats alldeles för lite i ventilation, säger Mattias Sjöberg:
– Eftersom luft inte syns har det varit mer intressant att investera i sådant som är synligt. Men bra luft är ju viktigare än det mesta,
på så många plan. Det finns både sociala, miljömässiga och ekonomiska skäl att satsa på en bra ventilation. Vårt välmående och vår prestationsförmåga påverkas enormt mycket av inomhusklimatet. Med bra ventilationssystem leder man in frisk luft i lokalen, samtidigt som man leder bort den gamla. I kombination med en bra temperatur är detta en väldigt god investering för allt från företag till skolor. Just skolorna är väldigt eftersatta på det här området. Det är naturligtvis inte bra eftersom förmågan att ta in kunskap minskar om luften inte håller rätt kvalitet och temperatur. Även här ser vi en ökad medvetenhet efter pandemin.
Det finns också stora energibesparingar att göra, fortsätter han:
– När vi tittar på FN:s globala mål för år 2030 ser vi att det finns flera av de 17 globala målen som ventilationsbranschen kan påverka, till exempel när det gäller god hälsa och välbefinnande och hållbar energi för alla. Även miljömässigt finns enorma vinster att göra. Idag går 40 procent av Europas energianvändning till byggnader. Effektivare ventilationsaggregat kan minska energianvändningen med 360 TWh per år i Europa, vilket är lika mycket som 40 kärnkraftsreaktorer genererar per år eller Sveriges totala energianvändning. Det blir förstås även en ekonomisk vinning. Ett exempel: på ett äldre kontor på 10 000 kvadratmeter kan man genom att effektivisera ventilationen minska energianvändningen med 60 KWh per kvadrat- meter. Detta ger en besparing på 600 000 kronor per år om man betalar 1 kr/kWh.
Ventilationsbranschen har all anledning att se ljust på framtiden. Bra ventilation står högt på agendan och hållbarhetsarbetet kan fortsätta, till nytta för både miljö och människor.
Detta är IV Produkt
Grundat: 1969
Antal medarbetare: 410 Omsättning: 1,2 miljarder