Tar sin tillflykt till skärgården
Det svenska varumärket Björn Axén har under sina snart 30 år under Johan Hellströms vingar rönt stora framgångar. Men en ansvarstung roll kräver också återhämtning. Den finner han i Söderhamns skärgård.
När jag når Johan Hellström är det på länk från Paris. Där är förberedelserna i full gång inför morgondagens stora haute couture-visning med den franske modedesignern Stéphane Rolland. Ett team på tio personer från Björn Axén är på plats för att styla toppmodellerna inför den stora catwalken.
– Björn Axén gjorde mycket couture-visningar tillsammans med Monsieur Alexandre när han levde. Därför känns det otroligt spännande att efter alla år äntligen få vara här och göra samma sak, säger Johan Hellström.
Hårvårdsföretaget Björn Axén har en lång och framgångsrik historia bakom sig. Den första hårsalongen öppnade 1963 och utmärktes redan då av exklusivitet och nytänkande. Inspirationen kom från Paris och tidigare nämnda Monsieur Alexandre, dåtidens mästare inom hår.
1984 kunde företaget titulera sig Kunglig Hovleverantör, och redan här började en 18-årig Johan Hellström som lärjunge hos Björn. Bara tre år senare väljer han dock att hoppa av frisöryrket för att istället satsa på en dans- och musikalkarriär. Det han inte vet är att Björn Axén redan då har testamenterat hela sitt livsverk till den unge Johan.
Det här är något han blir varse först när Björn Axén går ur tiden flera år senare. Resten är historia. Tillsammans med frisören Peter Hägelstam tar Johan Hellström över verksamheten, får medalj av kungen, startar upp prisbelönta frisörutbildningen Björn Axén Academy, lanserar produktsortimentet Björn Axén Tools och förädlar varumärket som idag närmast kan beskrivas som en institution inom svensk hårvård och styling.
– Det är häftigt att kunna säga att jag fortfarande älskar mitt jobb efter snart 29 år, konstaterar Johan Hellström, som än idag driver företaget ihop med Hägelstam.
Men han sticker inte under stol med att de senaste åren har varit några av de tuffaste någonsin för företaget. Pandemin tog hårt på frisörbranschen, och ett tag var han osäker på om de skulle ta sig igenom krisen.
– Man brukar säga att om man inte varit med om en konkurs eller riktig kris, då har man inte samma möjlighet att lyckas, och jag tror verkligen på det. Det har varit en otroligt lärorik men också jobbig period, säger Johan och tillägger:
– I sådana lägen blir det viktigare än någonsin att också kunna dra sig tillbaka, och då är jag tacksam över att ha tillgång till en plats som Söderhamn.
Kopplingen till Söderhamn går långt tillbaka i tiden. Johans morfar var handelsman och ägde länge Söderqvistska gården, den enda bevarade äldre handelsgården i Söderhamn. 1927 köpte morföräldrarna ett lantställe i Inre Norrfjärd, där Johan kom att tillbringa sina somrar och lov.
– Jag har verkligen fantastiska barndomsminnen därifrån.
Med tiden uppförde han ett eget hus på tomten, som ligger precis innanför Baggsundet. Hit åker han så ofta han har möjlighet, året runt. För Johan är det en plats för avkoppling, utan måsten och inrutade scheman; ett andhål i en annars hektisk tillvaro.
Det sitter i kroppsminnet, förklarar han. Redan när han lämnar Stockholm infinner sig en känsla av lugn i kroppen. Någonstans upp mot Gävle börjar axlarna sjunka, och när bilen rullar ner för sluttningen mot landstället befinner han på en helt annan plats, även i sinnet.
– Jag laddar verkligen mina batterier där och lär mig att tänka på helt andra saker. Det räcker med en långhelg för att det ska kännas som att jag har varit på semester.
Johan beskriver Söderhamns skärgård som en dold pärla, närmare havet och med helt andra möjligheter att få vara ifred jämfört med Stockholms skärgård.
– Här behöver man inte åka ut tre timmar med båt för att få se havet. Det är inte lika crowded som i Stockholm. Där går det ju inte att hitta de där vikarna där man kan vara själv sommartid, men tar man båten ut i Söderhamn kan man upptäcka helt fantastiska platser där det inte är en människa i sikte.
Han uppskattar att det har börjat dyka upp restauranger med lite nya koncept i området; att Söderhamn sakta med säkert börjar visa framfötterna.
– Det är härligt att det finns en vilja och en anda att faktiskt göra den här vackra staden ännu mer attraktiv.
Sedan en tid tillbaka pågår arbetet med att uppdatera varumärket Björn Axén. Medan frisörverksamheten genomgick ett stålbad under pandemin har försäljningen av hårvårdsprodukter och verktyg från det egna märket seglat upp.
– Det är en otrolig ökning på den globala marknaden. Det känns väldigt spännande att få ta ett omtag om sitt eget bolag och göra det ännu bättre. Vi har en lysande framtid framför oss.
Mellan varumärkesprofilering, exportsatsningar och visningar finns Söderhamn där som ett ankare i vardagen, tryggt och utan några som helst krav på målinriktning.
– Att bara ta båten och puttra runt. Sticka ut på vattnet, inte veta vart man ska, man bara åker. Det är det bästa jag vet.
Besök: soderhamn.se