Elektrifiering prio ett i omställningen
Grön transportsektor ett globalt samarbetsprojekt
En omställning mot en grön transportsektor är en viktig del för att nå de ambitiösa klimatmålen både i Sverige och internationellt. VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har ett viktigt uppdrag på den resan.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut, vars uppdrag är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. En viktig del inom det uppdraget är att medverka och bidra till en grön omställning av transportsystemet. Generaldirektör Tomas Svensson har en tydlig bild av framtiden för transportsektorn och VTI:s roll i den.
– Vår grundläggande instruktion kommer från regeringen, men med ganska fria tyglar. Ramen är att ta fram ny kunskap till transportsektorn och nå de transportpolitiska målen, vilka i stort handlar om att säkerställa hållbara, effektiva, säkra och tillgängliga transporter för alla, säger Svensson.
VTI BEDRIVER FORSKNING bland annat inom områden som elektrifiering och digitalisering, med målet att ta fram nya tekniker och förbättra de befintliga. En av de största utmaningarna är att hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom området, och samtidigt bedöma allt som händer i ljuset av de ambitiösa miljömålen.
– Elektrifieringen är sannolikt framtiden, men den måste göras på ett vettigt och långsiktigt hållbart sätt. Det kräver en del nytänkande, inte minst för att koppla ihop transport- och energisystemen säger Svensson och fortsätter:
– Fokus idag ligger väldigt mycket på fordon och fordonsindustrin satsar enormt mycket, men energisystemet måste hinna i kapp. Var finns effekten, hur får vi ut elen och hur lagrar vi energin? Det är där vårt fokus måste ligga. Laddinfrastruktur och batterier är högst upp på agendan, men elvägar är något vi också tittar på. Även vätgas kommer att ha betydelse för omställningen.
SAMTIDIGT ÄR EN UTMANING att inte helt och hållet förlita sig på att ny teknik ska lösa alla knutar i framtiden.
– Det är typiskt att sätta all, eller för mycket, tilltro till tekniken i sig men det är så mycket annat som spelar in. Här har VTI en styrka i att ha en mängd olika forskningsdiscipliner inom institutet som kan belysa frågan från olika håll.
Ansvarsområden och planeringsmodeller är ett viktigt perspektiv och det är nästan vad man behöver se till först, tillsammans med beteendeförändringar. Det otydliga ansvaret för laddinfrastruktur visar att vi inte är framme i de
delarna.
EN OMSTÄLLNING AV TRANSPORTSEKTORN är dock inte något som enbart ligger på Sverige att lösa. För att på bästa sätt understödja regeringen och arbeta för de transportpolitiska målen har VTI också en stark internationell profil och samarbetar tillsammans med andra forskningsinstitut för att nå gemensamma mål.
– Samarbete och samverkan är otroligt viktigt, eftersom klimatproblematiken är global och konsekvenserna blir i stort sett desamma oavsett var växthusgaserna släpps ut. Problemen är gemensamma för stora delar av världen och
därför har VTI kontakter med forskningsinstitut och lärosäten på alla kontinenter, säger Tomas Svensson.
ÄVEN OM VTI:S FORSKNINGSOMRÅDEN är många så är det främst just transporter kopplat till energi och omställningen som kommer högst på agendan beroende på klimatkrisen. Transportslagen sjö, flyg, väg och järnväg har olika utmaningar i frågan.
– Vissa är längre fram än andra. Sjöfarten har långt kvar för att bli hållbar, men det är också ett globalt trafikslag, många avgörande beslut måste tas på global nivå vilket gör det svårare. Flyget har också många komplexa utmaningar i strävan att göra resorna fossilfria. Vägtransporter har kommit längre, framförallt persontransporter, och elektrifierad järnväg är redan idag hållbar, där är det fortsatt elektrifiering med fossilfri el som är det som måste utvecklas.
DET ÄR OCKSÅ DÄR som den stora utmaningen finns – den utmaning som är gemensam för alla trafik- och transportslag: beroendet av energisystemet.
– Om transporterna ska elektrifieras, eller åtminstone gå i den riktningen, så är det samma energisystem som ska försörja alla transporter med fossilfri el. Därmed är det just forskning och insatser kring energisystemets samman-koppling med transportsystemet, och hur vi planerar vårt samhälle runt ett sådant system, där mest fokus bör ligga, menar Tomas Svensson.