Framtidens transporter: Tystare, renare och smartare
Hållbara transporter är en nyckelfråga för klimatet, och en av de största utmaningarna för transportsektorn. På verksamhetssidan har klimat- och miljöfrågan seglat upp som en av de viktigaste faktorerna när det gäller konkurrenskraft.
– Det är en insikt som är till nytta för hela det svenska samhället, menar Marcus Dahlsten från Transportföretagen.
Det pågår en stor omställning – ett skifte – inom transportsektorn. En elektrifierad fordonsflotta, fossilfria drivmedel och införandet av nya transportslag präglar debatten om framtidens transporter. Bakom transportskiftet står inte minst skärpta klimatkrav och klimatmål.
EN FRAMTID MED MINSKADE transporter är varken önskvärt eller realistiskt. Ambitionen måste vara att hitta smarta och effektiva lösningar på hållbarhetsfrågan. Det framhåller Marcus Dahlsten, vd på transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation Transportföretagen.
– Transporter är ju en omistlig del av det samhälle som vi har vant oss vid. Det är en förutsättning inte bara för skola, vård och omsorg utan även näringsliv, handel och industri. Det är svårt att se det som något annat än blodomloppet i samhället, säger han.
HOS MÅNGA FÖRETAG har hållbarhetsfrågor med åren gått från att vara något som ser bra ut i årsredovisningen till att bli en naturlig och integrerad del av verksamheten. Det beror mindre på att altruistiska ideal fått ett uppsving i branschen. Snarare handlar det om en medvetenhet om de konkurrensfördelar det innebär att följa med i utvecklingen, förklarar Marcus Dahlsten.
– Jag är övertygad om att de medlemsföretag som bäst möter den här utmaningen och arbetar med de frågorna också är de som kommer ha bäst förutsättningar rent verksamhetsmässigt. MEN ÄVEN OM SVERIGE på ett globalt plan ligger långt fram med den gröna omställningen av transportsektorn, finns en del att önska från beslutsfattarnas håll. Det handlar inte minst om långsiktighet och förutsägbarhet när det kommer till regelverk, såsom reduktionsplikten och beskattning av biodrivmedel.
– På många plan är näringsliv och företag beredda att gå snabbare fram än myndigheter och politiker. Men då behöver man mer stabila förutsättningar. Sedan har vi ju den stora frågan om energiförsörjning. Vi behöver mer av alla kraftslag för att klara den här omställningen. Det gäller såväl havsbaserad vindkraft som kärnkraft, avslutar Marcus Dahlsten.