I Solna blomstrar näringslivet
Solna stad har ett av Sveriges bästa företagsklimat och det är allt annat än en slump. Här finns en medveten servicekultur där den interna kulturen påverkar den externa och ger effekt på alla plan.
–Det sitter i vårt DNA att vi har en stark förståelse för näringslivet och vill hjälpa dem. Därför utbildas vi löpande internt för att hela tiden utvecklas i vårt bemötande, säger Evrim Erdal som är näringslivschef.
SERVICEUTBILDNINGEN STARTADE 2015 och här ligger Solna kraftigt i framkant. Vissa kommu- ner har ännu inte börjat medan Solna har ett helt servicepaket för chefer och ledare.
– Det är ett forum för att samla oss, prata företagscase och diskutera kundresa-perspektivet och hur vi effektiviserar oss ännu mer. Vi skolar också in nyanställda i det här tänket så en gång per år ordnas en träff för nyanställda just för att öka förståelsen för näringslivet. Alla ska känna sig trygga med Solnas perspektiv och arbetssätt gentemot företagarna, säger Evrim.
FÖR ATT ETT SÅDANT ARBETE ska fungera måste man ha högsta ledningen med sig och här ligger en av Solnas stora styrkor, fortsätter hon:
– Vi har hållit i det här i 25 år, oavsett politisk majoritet, vilket gör att organisationen fortsätter vara stabil oavsett vilka som sitter vid den politiska makten. Och det här är förstås något som företagen märker av, till exempel i frågor om tillståndshantering och tillsynsbemötande, där vi är snabba och effektiva. Vi ser också att Solna hela tiden ökar både på nöjd-kund-index och på Svenskt Näringslivs ranking.
ETT ANNAT UNIKT internt koncept, som visat sig vara mycket effektivt, är “frukost hos oss”.
– Vi ses varje månad hos en av enheterna, som får berätta om sig själva och om hur deras uppdrag ser ut. Hur möter de näringslivet, hur ser deras service och digitaliseringsprojekt ut?
Det brukar vara ett 50-tal chefer och handläggare på varje möte. Chefer och ledare hör av sig till mig i förebyggande syfte innan de tar kontakt med företaget och det är verkligen ett tecken på att vi har en god samverkan och att vi internt förstår att vi har en väg in, menar Evrim.
SOLNAS FRAMGÅNGAR är välkända i kommunsverige och idag är det flera kommuner som har hört av sig till Solna stad och är intresserade av hur man kan skapa forum inom kommunen som kan förstärka de interna relationerna.
– Internt och externt näringslivsarbete bör gå hand i hand, man behöver jobba både externt och internt med att skapa goda relationer inom näringslivsarbetet. Jag delar gärna med mig av de kunskaper och erfarenheter vi har i Solna stad, avslutar Evrim Erdal.