Ledare: Vi lägger grunden för morgondagens transporter
Förutsättningarna för morgondagens godstransporter formas redan idag. Oavsett om det rör transporter via järnväg, sjöfart, luftfart eller på våra vägar har stora delar av bestämmelserna sitt ursprung i FN- och EU-gemensamma regelverk.
Att mejsla fram gemensamma överenskommelser inom FN:s medlemsländer eller beslut som EU:s alla 27 medlemsländer kan ställa sig bakom är komplicerade processer som tar lång tid. Därför behöver vi redan idag arbeta med sådant som kommer ha betydelse för transporterna i morgon.
Godstransporterna på väg står inför en omvälvande förändring. Utvecklingen mot mer elektrifierade fordon går fort
och måste också gå fort för att vi ska klara av att nå de klimatmål som Sverige satt upp – att koldioxidutsläppen från inrikes transporter år 2030 ska ha minskat med minst 70 procent jämfört med 2010. Under 2021 var koldioxidutsläppen från den tunga lastbilstrafiken 34 procent lägre jämfört med 2010. Utvecklingen går åt rätt håll men ska vi nå målen måste vi intensifiera arbetet med att minska klimatutsläppen från vägtransporterna. I den resan spelar elektrifieringen en helt avgörande roll. Transportstyrelsen medverkar i arbetet inom EU och driver på mot en snabbare omställning och tar samtidigt ansvar för att skapa rimliga förutsättningar för morgondagens transporter.
2019 infördes krav på lastbilstillverkarna att deklarera koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning när de bygger nya bilar. Det har också antagits ett reduktionskrav på minskade koldioxidutsläpp från nya lastbilar.
2025 ska utsläppen ha reducerats med 15 procent jämfört med 2020 som är referensåret. 2030 ska siffran vara minst 30 procent lägre. Steg för steg ska utsläppen ner, och när en tillverkare räknar samman medelvärdet från de lastbilar som sålts under ett år är det naturligtvis en fördel med nollutsläppbilar, det vill säga eldrivna lastbilar. Detta ger tydliga incitament för lastbilstillverkarna att driva på utvecklingen mot eldrivna fordon.
Det pågår försök med eldrivna lastbilar. De visar att det är möjligt. Nästa steg handlar om att få verksamheten kommersiellt gångbar.
VINSTER MED AUTONOM TEKNIK
Transportstyrelsen är också djupt engagerade i regelutvecklingen för autonoma och automatiserade fordon. Det finns potential till stora vinster för den tunga godstrafiken i att nyttja framtida teknik. Vi har deltagit i arbetet inom EU med att ta fram regler för typgodkännande av automatiserade fordon. Som ett resultat av detta är det sedan några månader tillbaka möjligt att erhålla typgodkännanden för helautomatiserade fordon i små serier inom EU.
UNECE och automatisering
Vi har också medverkat till nya och uppdaterade internationella bestämmelser från FN-organet UNECE om automatiserad körning. Utvecklingen går hela tiden framåt och vi behöver från vårt håll bidra genom att skapa bra förutsättningar för svensk transportindustri att utveckla nya tekniska lösningar. På vårt bord ligger tidsenliga och funktionella regler. Det finns knäckfrågor som behöver hanteras och vi behöver arbeta vidare med dem. En nyckelfråga handlar om ansvaret. Det har alltid varit en självklarhet – en förare har ansvar för sitt fordon. Men hur blir det om fordonet är förarlöst?
Kommersiell flygtrafik med eldrivna flygplan. Autonomt förda fraktfartyg. Omställningen mot ett mer hållbart resande pågår överallt inom vårt område. Teknik- och regelutvecklingen öppnar upp för mängder med möjligheter för vinster inom trafiksäkerhet, ekonomi och inte minst miljö. Jag ser med spänning fram emot det fortsatta arbetet med att utveckla och implementera morgondagens godstransporter.