”Vi vågar sätta målen högt”
Sedan 1906 har Suzuki Garphyttan tillverkat fjädertråd till fordonsindustrin och förbränningsmotorn. Deras produkter finns i nästan alla bilar i världen och nu fortsätter expansionen. På fem år ska företaget fördubblas, med nya produkter till allt från jordbruket, matindustrin och medicinsk industri.
Jag tror på att sätta målen högt, då kommer man alltid längre, säger Ad Raatgeep, som har jobbat i stålbranschen i 38 år och är vd i bolaget sedan fyra år. Han känner branschen och vet att man som svenskt företag måste satsa på rätt saker, och utnyttja hela sin potential, för att kunna möta konkurrensen från andra länder.
Den innovativa och hållbara tekniken, som utvecklats inom Suzuki Garphyttan under flera år, möjliggör både bättre arbetsmiljö och bättre produkter. Och det har gett resultat, med en vinst som 2021 var all time high. Nyligen installerade man en helt ny härdningslinje fri från bly och olja som ger en kvalitativt lika bra produkt men med högre produktivitet som resultat. Målet är att ha en global produktionsmiljö helt fri från miljöfarliga ämnen senast 2025.
Med hållbarhetstänket som en röd tråd i företaget ska samma innovativa arbetssätt, system och processer implementeras i alla verksamheter globalt. Målet är inte bara att följa lagstadgade krav utan att sätta en egen, högre standard med fokus på både ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.
– Den sociala hållbarheten grundar sig mycket på ledarskapet. Cheferna måste kunna lyfta och inkludera alla medarbetare. Därför har vi utvecklat ett nytt ledarskapsprogram för våra chefer över hela världen, säger Maria Karlsson, global kommunikationschef.
– Med värderingarna Care, Dare och Share som grund vill vi växa ytterligare. Genom att vara en attraktiv arbetsgivare för människor somvill bidra med sin kompetens och göra den här roliga resan tillsammans med oss fortsätter vi att stärka de lokala samhällen där vi finns och är aktiva, avslutar Ad Raatgeep.
FAKTARUTA
Suzuki Garphyttan är en världsledande leverantör av avancerade trådprodukter i stål. Företaget är en del av det japanska Nippon Steel och har produktionsanläggningar i Sverige, USA, Kina, Mexiko och England, samt ett försäljningskontor i Tyskland. Sammanlagt har man omkring 600 anställda.