Fokus på näringslivsfrågor ska ge fler jobb
“Stärkt stöd för företagens utveckling genom ökat utbud av mark samt fokus på bättre bemötande och service till företagen. Så ska Uppsala kommun förbättra företagsklimatet och bidra till 2 000 nya jobb om året.”
Detta skriver Uppsala kommun om den reviderade handlingsplan som presenterades i slutet av 2020. Bakgrunden till planen är bland
annat att Uppsala placerat sig på plats 212 av 290 i Svenskt näringslivs rankning av svenska kommuners företagsklimat, och nu är kommunen resolut bestämd att göra bättring:
– Vi lyssnar på våra företagares behov, inte minst i småföretag där en stor del av tillväxten sker, och vi har tagit lärdom av både vårt eget tidigare arbete och av vad andra gör. Uppsala ska vara bland Sveriges topp 50 kommuner i näringslivsklimat, säger Mohamad Hassan, kommunalråd och 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.
VAD INNEBÄR PLANEN I PR AKTIKEN DÅ, OCH HUR TROLIGT ÄR DET ATT EN SÅDAN HÄR HANDLINGSPLAN FAKTISKT GER RESULTAT?
– Handlingsplanen är jätteviktig för att vi ska ha ett strukturerat sätt att jobba i vår näringslivsutveckling, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör, och fortsätter:
– Den behövs för att vi som kommun ska ha en bra plattform att jobba utifrån. Dock ska man komma ihåg att alla rankingar och utvärderingar som görs är summan av ett antal individuella svar, och min övertygelse är att även om planen behövs och är viktig så ger den inte i sig svar på hur vi ska bemöta eller hantera ett individuellt företag.
CHRISTIAN BLOMBERG BERÄTTAR vidare att planen behöver kompletteras med en stärkt förmåga hos kommunen att i varje enskilt fall förstå ett företags behov, och det ligger på de personer på kommunen som möter företag att utveckla den här kunskapen.
– Vi gör mycket åtgärder inom vår egen verksamhet. Allt från att bjuda in företag i våra processer för att förstår hur de tänker, till att hur vi själva till exempel svarar på mail och i telefon och hur vi bemöter våra “kunder”. Det är en kompetens som är jätteviktig, och det jobbar vi väldigt fokuserat med, säger Christian Blomberg.
Charlotte Skott, näringslivsdirektör, berättar att ett av de nio områden man lägger extra fokus på för att nå handlingsplanens mål är företagsbesök:
– Vi ska göra minst 100 stycken organiserade besök ute hos lokala företag per år, i första hand för att samla information om vilka behov företagarna har och vad vi som organisation kan bli bättre på för att ännu snabbare få den tillväxt vi vill ha. Besöken är också viktiga för att beskriva läget för företagen, vi kan berätta att just i det här och det här området som du är aktiv i kommer detta och detta att ske det kommande året.
Ett annat av fokusområdena i handlingsplanen är att NKI, nöjdkundindex, ska ligga över rikssnittet inom samtliga myndighetsområden. Idag har vissa myndighetsområden som miljöförvaltningen och markupplåtelse ett NKI över snittet, men förhoppningen är att arbetet med handlingsplanen ska ta Uppsala över mållinjen:
–Vi fortsätter att jobba stenhårt med att lyfta vår företagsservice på alla områden, vi har ännu stor förbättringspotential. Företagsservice ska bli vårt nästa prisregn, säger Charlotte Skott.