Hållbarhetstänket finns i stadens DNA
Med sitt fantastiska geografiska läge är Örebro något av ett nationellt centrum. 70 procent av befolkningen har mindre än 30 mil till Örebro, vilket skapar fantastiska förutsättningar för logistik och tillväxt.
Det var en av anledningarna till att Peter Larsson valde just Örebro, efter nio år som kommundirektör i Uddevalla. En annan är att han trivs så bra.
– Den här platsen talar till mig. Örebro är en välskött kommun med gott renommé, en stad där människor är stolta över sin plats, talar väl om varandra och samverkar på ett bra sätt. Dessutom har Örebro en av Sveriges vackraste stadskärnor, säger han.
Hållbarhetstänket är väl etablerat i Örebro, något som präglar medarbetarnas sätt att tänka, säger han:
– Det finns i stadens DNA och i våra stora bolag, satsningen på grön el och vindkraft. Sedan år 2000 har Örebro kommunkoncern minskat utsläpp av växthusgaser med 70 procent. 2020 antogs ett program för hållbar utveckling som knyter an till Agenda 2030. Vi har också skrivit på en avsiktsförklaring tillsammans med drygt 20 andra kommuner för Viable Cities. Det går dessutom bra ekonomiskt och mycket talar för att det ska fortsätta göra det.
Just nu gör man också om ledningsorganisationen och slår bland annat ihop den avdelning som arbetat med hållbarhet med en tidigare utvecklingsfunktion och skapar en ny avdelning för hållbar utveckling.
– Där har vi hållbarhetsdirektör som kommer att jobba mot politiska utskott och vara min resurs för att se till hållbarhetsaspekterna i vårt dagliga arbete, säger Peter Larsson.
Det händer också mycket annat i Örebro just nu, inte minst på byggsidan. Den nya stadsdelen Tamarinden växer fram, och byggs så hållbart och energismart som möjligt. I anslutning till Örebro Södra uppförs ett nytt kontorsområde som kommer att integreras med järnvägen och som kommer att skapa både nya arbetstillfällen och nya grönytor.
– Järnvägen går in i stadskärnan och det kan antingen vara ett problem eller en möjlighet, säger Peter Larsson. Vi väljer att se det som en möjlighet. Planen är att nyttja det logistiska centrat och skapa fler arbetstillfällen på både östra och västra sidan om järnvägen. Det är möjligt att tillskapa uppemot 2000 kontorsplatser där, som knyts ihop med en tunnel under och en inplanerad grönyta och som ska stå färdigt 2030. Det förstärker attraktiviteten i stadskärnan ytterligare.
Peter Larsson återkommer ofta till stadskärnan och hur viktig den är för Örebro.
– De som har jobbat med stadens arkitektur de senaste 50 åren har verkligen hållit i och behållit en vacker stadskärna. Det finns en tydlig styrning i de delarna och det känns väldigt bra. Här tar vi inga genvägar och våra fastighetsbolag är väl införstådda med det. I Örebro, som är Skandinaviens kanske mest attraktiva medelstora stad är både hållbarhet och arkitektur viktiga delar, därför är det viktigt att arkitekturen även fortsatt får en viktig roll i stadens utveckling, avslutar han.