Haparandabanan och framtiden mot Finland
Norrbotten är Sveriges mest internationella län, med landgräns mot både Norge och Finland och järnvägsförbindelse till båda. I Haparanda finns Sveriges enda svenska järnvägsförbindelse med anslutning till det finska järnvägsnätet som har en annan, bredare spårvidd.
– Många tror att de olika spårvidderna är ett problem, men det stämmer inte, säger Göran Wigren, förvaltningschef Samhällsbyggnadsförvaltningen i Haparanda. Stationen och terminalen är från början byggd för att överbrygga skillnaden med en smidig övergång mellan de finska och svenska spåren som ligger sida vid sida med stationen och omlastningsytan däremellan.
De stora investeringar som görs för den gröna omställningen i norra Sverige motsvaras av stora satsningar även i det angränsande finska Lappi med en biomassafabrik i miljardklassen och stora investeringar inom trä och stål.
– Det här gör att vi behöver flytta både gods och människor mellan länderna och då gäller det därutöver att se till att de som har rätt kompetens tar sig till arbetet oberoende av vilken svensk eller finsk kommun de bor i. Kollektivtrafiken är helt enkelt en förutsättning för att investeringarna ska slå in som det är tänkt, avslutar Göran Wigren.