Så förvandlas 50-talsstaden Skellefteå till en hållbarframtidsstad
Det händer mycket i Skellefteå. Den gamla 50-talsstaden, med dagens 74 000 invånare, ska omvandlas till en hållbar stad och växa med 25 procent. På bara några år ska 10 000 nya bostäder byggas. Hamnen ska bli hållbar och fossilfri och godsvolymerna ska dubblas. Utmaningarna är stora – men möjligheterna större.
2015 arrangerade Skellefteå landets hittills största medborgardialog.
– Vi hade identifierat en rad problem, som bland annat omfattade en stor brist på framtidstro. Då tog vi dialogen med invånarna och lyfte våra många styrkor.
Det arbetet lade grunden till den snabba omställningen. Det känns tryggt att ha med detta nu när vi ska göra 40 års utveckling på tio år, säger Karin Degerfeldt, hållbarhetsstrateg vid Skellefteå kommun.
Fördelen med att arbeta så snabbt är att det finns utrymme för att prova nya metoder och hela tiden förbättra, menar hon:
– Vi ser staden ur ett nytt perspektiv, med stort fokus på attraktionen och på livet mellan husen. Skellefteå ska bli en cykelstad. Vi ska inte införa något bilförbud, men vi vågar utmana. Bilen finns, det förstår vi, men vi försöker vända på det och satsa på människan.
Skellefteå har en stark träbyggnadsstrategi, och nu bygger man Sveriges längsta träbro, den 400 meter långa Karlgårdsbron.
– Vi har goda erfarenheter av träbroar. Lejonströmsbron, som stod färdig 1737, är landets äldsta träbro som fortfarande används. Det gör att vi tror på träbroar, säger Karin.
Skellefteå är idag en del av nätverket Viable Cities, ett strategiskt innovationsprogram med fokus på omställningen till klimatneutrala och hållbara städer.
– Det är ett nätverk som ger oss tillgång till nya resurser, mer kompetens och tillgång till andra utmaningar och möjligheter. Vi får ta del av deras lärdomar men även dela med oss av våra egna, avslutar Karin Degerfeldt.