Ledare: Örebro län – en hållbar motor för transportnäring
Transportnäringen står inför sin största utmaning någonsin när 70 procent av fossila bränsleanvändningen ska bort senast år 2030! Det ställer enorma krav på branschen och på alla oss som jobbar med klimatmålen. Och här har vi glädjande besked att ge: I Örebro läns energi- och klimatråd arbetar myndigheter och näringsliv tillsammans för att lösa uppgiften. Och nyligen har transportbranschens representanter klivit fram och klargjort: ”Vi ställer upp, vi ställer om!”. Den motor som Örebro län är för Sveriges transportnäring kommer att bli hållbar och fossilfri.
Transportföretagens omställning underlättas av omfattande investeringar för alternativ till fossila bränslen. Bara i Örebro län har det statliga stödet Klimatklivet varit med och stöttat investeringar för fossilfria alternativ till trafiken på sammanlagt 154 miljoner kronor de senaste åren.
Vi säger inte att vårt län är störst, bäst och vackrast. Men vi växer. Örebro är numera Sveriges sjätte största stad och länet växer. Inte bokstavligen till ytan, men tack vare stora investeringar i och utanför länet så blir vårt upptagningsområde för resor, transporter och handel större för varje år. Örebro län har kommit allt närmare kontinenten och vi blir allt kraftfullare som nav i ett hållbart nordeuropeiskt transportsystem. Det är inte tomma ord. Det är fakta.
Låt mig ge några av dessa fakta:
• Trafikverket investerar i dubbelspår på en sträcka mellan Hallsberg och Mjölby för sju miljarder kronor. Satsningen har mycket stor betydelse för godstransporterna både inom Sverige och till och från Europa. Fler tåg får plats, och det blir möjligt att flytta över långväga transporter från väg till järnväg. Möjligheten att nå klimatmålen ökar betydligt.
• Intensivt arbete för att förverkliga snabbare järnväg mellan Oslo och Stockholm över Örebro. Målsättningen är att resandet mellan huvudstäderna ska göras under tre timmar. Norska och svenska regeringen har kommit överens om att gemensamt utreda frågan. Sträckan klassas som en lönsam investering och flera svenska och utländska aktörer har visat intresse för att medverka till investeringen.
• Genom länet går också en annan pulsåder för svensk-europeiska transporter: E20 mellan Stockholm-Göteborg och kontinenten. Även här pågår stora investeringar. Sträckan är sedan länge motorväg genom hela Örebro län och kommer nu också att bli mötesfri genom etappvisa satsningar i Västra Götaland för sammanlagt sex miljarder kronor. Detta gör att transporterna blir effektivare, säkrare och att Örebros position som logistiskt center förstärks.
• I Örebro strålar E20 samman med Sveriges viktigaste öst-västliga trafikled, E18. Även här gör Trafikverket omfattande investeringar, det är motorvägsstandard nästan hela vägen Stockholm-Karlskoga. Kompletterande satsningar pågår i Västmanland och nu kommer även en storsatsning göras i Värmland mot norska gränsen.
• Sträckan E20 Örebro- Hallsberg blir nu också Sveriges första permanenta elväg! Redan 2025 kommer den att stå klar och möjliggöra för den tunga trafiken kan köra fossilfritt på elkraft. Trafikverket har ännu inte bestämt om det ska ske med nedgrävda skenor eller ledningar i luften.
• Örebro Airport är en av Sveriges största flygplatser för transportflyg och är utgångspunkt för Sveriges katastrofhjälp. Här är växer också charterflyget. Banan kan ta emot världens största fraktplan. Satsning pågår för att bli en fossilfri flygplats – än så länge på marken.
I Örebro län möts de viktiga vägarna och järnvägarna. Inom en radie av 30 mil når vi 70 procent av Sveriges befolkning. Men det är inte bara siffror och kalla fakta som gör att vi växer. Besökare talar om vår gästfrihet och vårt proffsiga mottagande. Företag som etablerar sig talar om stor möjlighet till kompetensförsörjning. Detta gör oss än mer relevanta och intressanta för framtiden.
Maria Larsson
Landshövding, Örebro